Mobiele apparaten vaak wel verzekerd, maar lang niet altijd gedekt

Het is lente en dus we gaan weer naar buiten. De tuin in, lekker wandelen en fietsen, naar vrienden om te barbecuen en natuurlijk op dagtripjes om leuke steden te bezoeken. Steeds vaker nemen we op die uitstapjes dure apparaten mee. Niet alleen smartphones en camera’s, ook tablets en laptops. Veel verzekeringen hebben deze apparaten opgenomen in hun dekking. Maar niet in elke situatie. Daar kunnen Bart (31) en Anna (28) over meepraten.

Vrienden zijn aan het barbecuen

Het belooft een gezellige dag te worden voor Bart en Anna. “We waren op een zaterdag uitgenodigd voor de verjaardag van Eline, een vriendin die aan de andere kant van het land woont”, vertelt Bart. “Hartstikke gezellig natuurlijk. We besloten om er een dagje uit van te maken en eerst lekker te gaan shoppen in de nabij gelegen stad. Daarna reden we door naar Eline’s huis. Het zonnetje scheen, dus de barbecue ging al vroeg in de middag aan.”

“De kinderen Eline en de andere vrienden waren heerlijk aan het spelen in het gras, wij dronken een biertje op het terras en konden even gezellig bijpraten. We zijn een half jaar geleden getrouwd en hebben kort daarna een huis gekocht. De afgelopen maanden zijn we ontzettend druk geweest met de verbouwing ervan. Aansluitend hebben we even bijgetankt tijdens een tiendaagse vakantie op Curaçao. Genoeg te vertellen dus! We wilden natuurlijk de foto’s van de verbouwing, onze vakantiekiekjes en natuurlijk ook onze trouwfoto’s laten zien! Daarom hadden we onze laptop en iPad meegenomen.”

“Na het eten hielp iedereen mee met opruimen. De kids vertrokken richting de speeltuin, terwijl wij de vaatwasser inruimden. Ik denk dat we nog geen tien minuten binnen zijn geweest. Eenmaal weer in de tuin, kwamen we tot de ontdekking dat de schuttingdeur openstond en dat de laptop en de iPad verdwenen waren. Paniek!”

Kastje naar de muur

Na een uitvoerige zoektocht komen Bart en Anna tot de conclusie dat de laptop en iPad gestolen moeten zijn. “We hebben overal gezocht. De kinderen hebben waarschijnlijk de poort open laten staan, waarna iemand de tuin ingeslopen is en de spullen heeft meegenomen.” 

Via internet doen Bart en Anna stel ter plekke aangifte van diefstal. “Meer konden we op dat moment niet doen. De politie komt niet langs voor insluiping in een tuin”, zegt Bart schouderophalend. “De maandag erop belde ik natuurlijk meteen met de schadedesk van mijn reisverzekering. We waren immers een dagje uit, dus ik nam aan dat de diefstal daar wel onder zou vallen. Niet dus! Het ging namelijk niet om een geboekte reis. Ook was geen sprake van overnachting.”

De telefoniste van de reisverzekeraar raadt Bart nog wel aan om de polis van hun inboedelverzekering te checken. “Zo gezegd, zo gedaan. Tot onze vreugde bleek dat we een buitenhuisdekking hadden. We vulden het schadeformulier in en waren ervan overtuigd dat het hiermee geregeld was.”

'Ik heb Bart nog nooit zo boos gezien'

De blijdschap is echter van korte duur. Enkele dagen later krijgen Bart en Anna een brief. De claim is afgewezen. De reden? Het betrof niet hun tuin, maar die van een ander. Waren de laptop en iPad uit de eigen tuin gestolen, dan had de diefstal geclaimd kunnen worden, mits de tuin was afgesloten en er sprake was van braak.

“Ik heb Bart nog nooit zo boos gezien”, herinnert Anna zich. “Je denkt goed verzekerd te zijn want daar betaal je ook voor. Vervolgens word je van het kastje naar de muur gestuurd en krijg je uiteindelijk niets vergoed!”

Nooit verwacht

Een week later belt Eline om te vragen hoe het is afgelopen. Bart vertelt haar dat hun claim is afgewezen en dat de diefstal onder geen enkele verzekering lijkt te vallen. Hij is behoordlijk teleurgesteld. Eline heeft geen verstand van verzekeringen. Daarom heeft ze al jaren geleden een adviseur in de arm genomen. Ze biedt aan hem om advies te vragen. “Ik had er eigenlijk weinig vertrouwen in”, zegt Bart. “Ik dacht zelf het nodige van verzekeringen te weten. Maar goed, niet geschoten is altijd mis.”

Een dag later belt de adviseur van Eline hem om een aantal dingen te checken. “Of we een kostbaarhedenverzekering hadden. Nee. Een mobiele- of laptopverzekering? Ook niet. Uiteindelijk vroeg hij wanneer we de laptop en iPad hadden gekocht. De Ipad was al ruim twee jaar oud, maar de laptop, een MacBook, hadden we net een paar maanden daarvoor gekocht.”

“Tom, de adviseur, vroeg vervolgens of ik de laptop misschien met mijn creditcard had betaald. Ja, al had ik geen idee wat dit ertoe deed. Het bleek echter de oplossing! De diefstal van de MacBook konden we namelijk verhalen op de aankoopverzekering van onze creditcard. Ik wist echt niet dat aankopen met een creditcard automatisch verzekerd zijn tegen verlies, diefstal en beschadiging. In ons geval gold de verzekering voor een half jaar. De laptop was vier maanden oud, dus hadden we geluk. Sterker nog, we kregen het complete aankoopbedrag van ruim € 1.300 terug!”

Onder de loep

Hoewel Bart en Anna de nieuwwaarde van de laptop vergoed krijgen, kunnen ze de diefstal van de iPad nergens verhalen. “Vervelend, maar het gaat gelukkig om een ouder type en een bedrag dat nog te overzien is”, vindt Bart.

“Wel zijn we door deze ervaring gaan nadenken. Voor hetzelfde geld was het om een groot bedrag gegaan en als je dan tussen wal en schip valt, zijn de gevolgen veel ingrijpender. Dat risico willen we niet lopen. Daarom hebben ook wij contact opgenomen met een adviseur. Al snel bleek dat we niet alleen een aantal gaten in onze dekking hadden, maar ook dat sommige zaken door meerdere verzekeringen gedekt werden. We waren dus dubbel verzekerd.”

“Onze adviseur heeft al onze verzekeringen onder de loep genomen en vertelde dat het in ons geval interessanter was om een groot deel van onze schadeverzekeringen bij één partij onder te brengen. A, omdat we zo geen gaten meer in onze dekking hebben of dubbel verzekerd zijn en B, omdat we dankzij de pakketkorting ook nog eens voordeliger uit zijn!”

Heeft u een vraag of wilt u persoonlijk advies?

Heeft u naar aanleiding van informatie op deze pagina een vraag of wilt u persoonlijk advies? Vul dan het onderstaande reactieformulier in of neem contact met ons op. 

To prevent automated spam submissions leave this field empty.
Wij nemen de regelgeving met betrekking tot de bescherming van uw persoonsgegevens serieus en hecht veel waarde aan de bescherming van uw privacy. Bekijk hier ons Privacy statement.

Stel ons gerust uw vraag

To prevent automated spam submissions leave this field empty.
Wij nemen de regelgeving met betrekking tot de bescherming van uw persoonsgegevens serieus en hecht veel waarde aan de bescherming van uw privacy. Bekijk hier ons Privacy statement.