Weten hoe te kiezen maakt overstappen eenvoudiger

Bent u net zoals de meeste Nederlanders nog nooit overgestapt naar een andere zorgverzekeraar? Geen wonder, er zijn zoveel aanbieders en zoveel opties, dat velen door de bomen het bos niet meer zien. Dat overkwam ook Tom en Monique, die vorig jaar wilden overstappen, maar verrast werden door de vele keuzemogelijkheden. Dit jaar gaan ze het wel doen, vertellen ze: “Uiteindelijk blijkt overstappen helemaal niet moeilijk, als je maar weet hoe je moet kiezen.”

Gezin aan strand

Toen in november vorig jaar het nieuwe voorstel van hun zorgverzekeraar op de deurmat viel, besloten Tom en Monique zich eens goed te oriënteren op andere mogelijkheden. “Onze dochtertjes Linda en Ilse gingen inmiddels allebei naar de lagere school en ons leven had een heel andere indeling dan vroeger”, vertelt Monique. “Mede daardoor was onze zorgbehoefte veranderd. Dus wilden we onderzoeken of het interessant zou zijn om onze zorgverzekering aan te passen.”

De zorgverzekeringen van Tom en Monique lopen bij dezelfde verzekeraar. Naast de basisverzekering hebben ze allebei een uitgebreid aanvullend pakket en een tandartsverzekering afgesloten. Per maand betalen ze bijna € 300 premie. Monique: “Dat was in het verleden prima, omdat er een uitstekende dekking was voor extra kraamzorg. En omdat ik na de bevalling van Linda veel last had van mijn rug, was het ook fijn dat fysiotherapie ruim werd vergoed.”

“Omdat we inmiddels hebben besloten dat we het bij twee kinderen houden, is die kraamzorg niet langer meer nodig”, vult Tom aan. “Datzelfde geldt voor de uitgebreide dekking voor fysiotherapie, voor zowel Monique als mij. Vroeger was ik een fanatieke sporter en liep ik nog wel eens een blessure op. Maar sinds onze meiden wat groter zijn, zien mijn vrije zaterdagen er heel anders uit. Anderzijds willen we wel graag een goede dekking hebben voor orthodontie, mochten Linda en Ilse een beugel nodig hebben. Verder vinden we een goede tandartsdekking belangrijk. “

Keuzeproces opdelen

De periode tot de jaarwisseling bleek veel te kort om alles helder te krijgen. Tom: “Er zijn zoveel mogelijkheden. Zo kun je alleen voor de basisverzekering al kiezen uit meer dan vijftig polissen. Dan heb ik het nog niet eens over de aanvullende- en tandartsverzekeringen! Moet je nou kiezen voor natura, restitutie of budget? Hoe zit dat met het vrijwillig eigen risico? En wanneer kom je in aanmerking voor collectieve korting?

Omdat ze er niet op tijd uitkwamen, besloten ze hun lopende verzekering nog één jaar aan te houden. “Maar we hebben het dit voorjaar wel besproken met onze adviseur”, zegt Monique. “Zij heeft ons geweldig geholpen met de ZorgMeter waardoor we het keuzeproces in stappen konden op delen. Daarna bleek het eenvoudig de beste verzekering voor onze situatie te bepalen.” 

“Door deze gestructureerde manier van kiezen, weten we nu precies wat we willen. Dus kunnen we zonder zorgen overstappen en jaarlijks een serieus bedrag besparen.”

Heeft u een vraag of wilt u persoonlijk advies?

Heeft u naar aanleiding van informatie op deze pagina een vraag of wilt u persoonlijk advies? Vul dan het onderstaande reactieformulier in of neem contact met ons op. 

To prevent automated spam submissions leave this field empty.
Wij nemen de regelgeving met betrekking tot de bescherming van uw persoonsgegevens serieus en hecht veel waarde aan de bescherming van uw privacy. Bekijk hier ons Privacy statement.

Stel ons gerust uw vraag

To prevent automated spam submissions leave this field empty.
Wij nemen de regelgeving met betrekking tot de bescherming van uw persoonsgegevens serieus en hecht veel waarde aan de bescherming van uw privacy. Bekijk hier ons Privacy statement.