Zorg goed voor uzelf!

Wie goed voor zichzelf zorgt, zit beter in z’n vel en wordt minder snel ziek. Voldoende bewegen is een belangrijk onderdeel van een gezonde leefstijl. Maar wat hiervoor de beste manier is, daarover verschillen de meningen. Voor de een is het een dagelijkse workout in de sportschool, terwijl de ander liever op de tennisbaan staat of elke dag een paar lange wandelingen met de hond maakt.

Jogger in het bos

Volgens de Nederlandse Norm Gezond Bewegen (NNGB) heeft iedereen minstens vijf dagen per week een half uur matig intensieve lichaamsbeweging nodig, bijvoorbeeld door in een lekker tempo naar werk of school te fietsen. Voor kinderen, jongeren en mensen met overgewicht is dit tenminste een uur. De norm is in 1998 opgesteld door de universiteiten van Amsterdam (VU), Maastricht, Groningen en Utrecht en het RIVM, TNO en de sportkoepel NOC*NSF.

Daarnaast bestaat er ook een fitnorm, die een goede conditie van het hartvaatstelsel bevordert. Voor de fitnorm moet u tenminste drie keer in de week minimaal twintig minuten  intensief bewegen (hardlopen, trimfietsen, tennissen, voetballen). De fitnorm is grotendeels gebaseerd op Amerikaanse richtlijnen.

Voorkom overbelasting

Bewegen is gezond, maar u moet natuurlijk niet overdrijven. Het doel van bewegen is om actief te zijn op een ontspannen manier. Sporten is intensiever en stelt daardoor hogere eisen aan uw lichaam. En als de intensiteit toeneemt, is de kans op overbelasting en blessures groter. 

Volgens NOC*NSF loopt jaarlijks één op de drie sporters een blessure op, waarbij in de helft van de gevallen een medische behandeling nodig is. Daarom participeert het Olympisch Comité samen met onder andere sportbonden in de website Voorkomblessures.nl. Doel van deze website is om sporters zo goed mogelijk voor te lichten. Naast aandacht voor warming up en cooling down vindt u er ook tips voor de juiste schoenen en kleding.

Ook mentaal gezond!

Om u goed te voelen, is uw mentale gezondheid minstens zo belangrijk als uw fysieke conditie, stellen psychologen en coaches. Zij adviseren daarom om voldoende stil te staan bij emoties en persoonlijke behoeften. Als u een goede balans vindt tussen de dingen die u moet doen en de dingen die u wilt doen, bent u beter bestand tegen de uitdagingen die u dagelijks tegenkomt.

Dat lijkt makkelijker gezegd dan gedaan in een tijdperk waarin stress eerder regel dan uitzondering is. Toch hoeft het niet moeilijk te zijn om meer vrije tijd te creëren. Alles begint met bewustwording. Zodra u zich realiseert dat u misschien wel iets te veel door anderen wordt geleefd, kunt u langzaam maar zeker veranderingen aanbrengen. ‘Nee’ durven zeggen is een goede eerste stap. Natuurlijk niet altijd, maar af en toe mag best!

Kleine dingen

Een risico dat u loopt is dat u uw vrije tijd als een ‘project’ gaat beschouwen, waardoor er dwang kan ontstaan en u dus het tegenovergestelde bereikt van wat de bedoeling is. Ontspanning en rust zitten juist in kleine dingen. Zoals eens uitgebreid in bad gaan, met kaarsjes in de badkamer, een lekkere kop thee en uw favoriete muziek op de achtergrond, een middagje lekker in de tuin werken of onverwachts met een goede vriend(in) naar de film gaan.

Wat u ook doet, doe het omdat u er plezier in hebt. U zult merken dat het dan geen energie kost, maar juist energie oplevert!

Heeft u een vraag of wilt u persoonlijk advies?

Heeft u naar aanleiding van informatie op deze pagina een vraag of wilt u persoonlijk advies? Vul dan het onderstaande reactieformulier in of neem contact met ons op. 

To prevent automated spam submissions leave this field empty.
Wij nemen de regelgeving met betrekking tot de bescherming van uw persoonsgegevens serieus en hecht veel waarde aan de bescherming van uw privacy. Bekijk hier ons Privacy statement.

Stel ons gerust uw vraag

To prevent automated spam submissions leave this field empty.
Wij nemen de regelgeving met betrekking tot de bescherming van uw persoonsgegevens serieus en hecht veel waarde aan de bescherming van uw privacy. Bekijk hier ons Privacy statement.